zondag 19 maart 2017

Mindfulness: Dag van het geluk (+ 7 tips om je dag mindful te starten)



Morgen - 20 maart - is het de internationale dag van geluk.

Wikipedia leert me dat 'geluk' een positieve emotie is van het gelukkig zijn.

Iedereen vult dit anders in, maar voor mij heeft geluk ook een stukje te maken met helemaal in het hier en nu te leven en te genieten van kleine dingen.

Voor mij de ideale aanleiding om mijn nieuwe reeks over 'mindfulness' van start te laten gaan.

Over mindfulness is al heel wat geschreven en verteld. Ik wil en kan dit hier niet allemaal herhalen, maar ik deel wel graag mijn visie op deze way of life.

Ik zal hier dan ook regelmatig een stukje over schrijven en ik ben best wel benieuwd om te horen of er hier nog lezers zijn dit ook zo'n boeiende materie vinden..

Vandaag deel ik mijn 7 mindfulness tips om je dag te starten:

1) Neem bij het wakker worden (en terwijl je nog in bed ligt) enkele minuutjes tijd om je bewust te worden van je lichaam, je gedachten en je gevoelens zonder je al op te jagen over de drukke dag of vele taken die je te wachten staan.

2) Doe heel kort een ademhalingsoefening: adem een paar keer heel traag en diep in (en leg hierbij je hand op je buik, zodat je voelt dat je naar je buik toe ademt), hou je adem enkele seconden in en adem dan heel traag weer uit.

3) Doe regelmatig aan ochtend-yoga. Mijn yogamatje ligt meestal opengerold in mijn slaapkamer en heel vaak start ik mijn dag met enkele zonnegroeten. Op die manier komen er endorfines vrij in je lichaam en die geven je volop energie voor de rest van de dag.

4) Focus je in de badkamer op je ochtendritueel: voel het warme water van de douche op je huid, snuif bewust de geur van je favoriete parfum op en zet de gedachten over drukke to do-lijstjes heel eventjes on hold.

5) Leg wat rustgevende muziek op.

6) Laat je smartphone links liggen tot na het ontbijt.

7) Eet je ontbijt mindful: neem de tijd om van iedere hap te genieten, kies voor gezonde en
pure ingrediƫnten, laat je tablet of GSM aan de kant en proef echt wat je eet.


Ik zou zeggen: probeer het eens uit en ik garandeer je dat je een stuk positiever en meer ontspannen in het leven zal staan.



Lieve groet,
 
Victorine

Geen opmerkingen:

Een reactie posten