zondag 6 maart 2016

GOOD FOOD - Topgastronomie op ieders bord -



Gisteren was een echte topdag!

Mensen die mij goed kennen weten ondertussen al dat lekker koken 1 van mijn passies is. Als dat dan nog een combinatie is van een fantastisch streekprodukt, een zonnige winterdag en leuk gezelschap is dat helemaal TOP!

Ik verklaar mij nader: gisteren kreeg ik namelijk de kans van toerisme Poperinge (waarvoor dank!!) om een culinair doe-het-zelf atelier mee te volgen rond hun streekproduct hoppescheuten (die trouwens terecht de bijnaam 'het witte goud' kregen).

Hoppescheuten zijn een feestje voor fijnproevers en vooral: binnen ieders bereik (ze kunnen zelfs opgestuurd worden) en eigenlijk heel makkelijk om klaar te maken!

Voor de liefhebbers: de volgende culinaire ateliers gaan door op zaterdagen 12, 19 en 26 maart. Voor info en inschrijving kan je hier (klik) terecht.

Voor wie niet zo veel zin heeft om mee te helpen koken (maar wél graag lekker gaat eten): er kan ook ingeschreven worden voor de hoppescheutenhappening waarbij je alles leert over het telen en verwerken van hop (op de hoppeboerderij zelf), waarbij je kan genieten van een degustatiemenu met kraakverse hoppescheuten uiteraard en nadien nog getrakteerd wordt op een stadswandeling in het mooie Poperinge. Deze happening gaat door op 19, 20, 24 en 26 maart (klik hier voor info en inschrijving).

Maar laat ik jullie nu eerst als voorproefje meenemen op 'mijn' culinair atelier!

's Morgens werden we hartelijk ontvangen door gastvrouw Benedikte en gids Stefaan op de hoppeboerderij 't Hoppecruyt te Proven met een tasje koffie en een heerlijk stukje hopcake.
Na de gepassioneerde uitleg van Benedicte over het reilen en zeilen op een hoppeboerderij kon het echte werk beginnen: het eigenhandig oogsten van onze hoppescheuten!




de ontvangt in 't Hoppecruyt onder een staalblauwe hemel was al een schot in de roos
 
gastvrouw Benedicte: een madam met een passie voor haar vak!
 
demo hoe we best onze hoppescheuten konden oogsten


en dan the fun part: zelf aan de slag!


na het oogsten in de forcerie binnen kon het oogsten op het hoppeveld zelf beginnen


het oogsten is een echte kunst


onze oogst die we amper een dik uur later op ons bord zouden zien liggen
 
na het wassen en drogen zijn onze hoppescheutjes klaar om richting kok te vertrekken
 
Met onze kraakverse hoppescheuten in onze sjakos namen we rond de middag afscheid van Benedicte om ons naar het centrum van Poperinge te verplaatsen waar we werden opgewacht door gastvrouw Carmen en chef Kris.
 
Tot mijn grote plezier mochten we tijdens het culinair atelier zelf de handen uit de mouwen steken, kregen we heel wat tips van de chef en mochten we al dat lekkers dan ook nog proeven.
 
Tijdens onze lunch vertelde onze gids Stefaan geboeid over de prachtige geschiedenis van Poperinge en bood hij ons als kers op de taart een toegangsticket voor het hopmuseum aan.
 
chef Kris aan het werk


de hoppescheuten werden rauw + gefrituurd verwerkt in de hapjes
 
de gepocheerde hoppescheuten bij het voorgerecht


en tot slot de gebakken hoppescheuten bij het hoofdgerecht

 
 
 
Mijn besluit na een dagje Poperinge: ik heb er 200 % van genoten om kennis te maken met een fantastisch streekprodukt en met mensen met zoveel passie voor hun vak.
 
Voor wie ook eens hoppescheuten wil proeven: neem deel aan de happening of aan een culinair atelier OF reserveer een tafeltje in 1 van de deelnemende  restaurants  OF bestel ze in de webshop van Benedicte en maak zelf je eigen favoriete gerechtje met hoppescheuten klaar.
 
Ik kan jullie alvast verklappen dat ik mijn lievelingsreceptje hier woensdag zal posten, dus stay tuned zou ik zeggen!
 
 
Lieve groet,
 
Victorine

4 opmerkingen:

  1. Tof verslagje,ik heb nog nooit hopscheuten gegeten...naar wat smaakt dat?Ik heb ooit een workshop gevolgd in Sint-Truiden bij een boer die asperges kweekte,ook heel tof om te doen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De hoppescheuten hebben een nootachtige smaak. Zowel gebakken als gepocheerd heel lekker, maar ik vond ze zaterdag rauw met die frisse vistartaar (hapje) helemaal top! Oh asperges...dat eet ik ook ongelofelijk graag, ik kijk er nu al naar uit naar het moment dat ze weer volop te verkrijgen zijn!

      Verwijderen