zondag 15 februari 2015

boost your positivity #week 2

De uitdaging van week 2 in het kader van  het project boost your positivity is op mijn lijf geschreven! Al mijn hele leven lang kan ik bijzonder genieten van lekker en puur eten!

De vragen van Lies: "trekken jullie elke dag tijd uit om gezond te koken?", "wat moeten mensen die niet graag in de keuken staan (of niet veel tijd hebben), maar wél graag lekker en gezond eten absoluut eens klaarmaken?" trokken dan ook mijn aandacht en met plezier deel ik dan ook hier mijn tips en tricks!

Voor mij is koken een waar plezier. Net als Kelly ben ik er geweldig fan van om op een regenachtige zondag een hele namiddag in mijn kookpotten te roeren.

Jammer genoeg worden de 24 uren op een dag grotendeels ingenomen door andere bezigheden én slagen wij er met ons gezin ook nog eens in om behoorlijk onregelmatig te leven (gegarandeerd ambiance in huis!).

Komt daar bovenop dat ik door de allergieën van zoonlief genoodzaakt ben om steeds vers te koken, zodat ik zeker ben dat er geen 'verboden' ingrediënten in onze maaltijd zitten.

Daarom introduceerde ik jaren geleden de grote truk in ons gezin: het weekmenu (net als Kelly trouwens): voor mij de ultieme manier om mijn liefde voor koken te combineren met onze soms wel hectische levensstijl.

Het liefst installeer ik mij ergens op een rustig momentje met een tasje koffie en mijn kookboeken rond me om es 'op het gemak' te bekijken wat we de week erop gaan eten.

Meestal echter is de week weer voorbij voor ik het goed en wel besef en moet het opstellen van mijn weekmenu wat rap (lees: een half uur voor ik boodschappen doe) gebeuren.

Daarom maakte ik een tijd geleden een ouderwets 'fichebakje': op kaartjes noteer ik receptjes of ideetjes die ik dan volgens een bepaalde categorie sorteer.

Zo heb ik onder andere een categorie "pasta in de oven" (vooraf klaar te maken, makkelijk en altijd een succes), een categorie "bakdag" (=woensdag) met als subcategorie 'kort' en 'lang' (soms heb ik na het middageten op woensdag wat tijd en dan gaan we all the way met onze bakkunsten: soesjes met crème patissière of suikerwafeltjes of...; vaker moet ik echter kiezen voor een rap-rap gebak zoals crumble met vers fruit of een chocolademousse), een categorie "gezonde lunch", een categorie "snel klaar" (hier kan je trouwens zo'n recept vinden), enzovoort.

Met dit fichebakje , onze gezinsagenda en mijn weekmenu-schriftje bij de hand maak ik op die manier vlug een gezond (meestal) en gevarieerd menu'tje! Ideaal als je het mij vraagt!

het fichebakje en mijn weekmenu-schriftje
 
 
 
 
een zicht op ons weekmenu van de voorbije week
 
boven ons weekmenu heb ik een blanco bladzijde om extra info te noteren






Deze post kadert in het #boostyourpositivity project van Activia.
 
 
 
 
 Lieve groet,

                                                                         Victorine

3 opmerkingen:

  1. Amai! Super-georganiseerd! Daar kan ik precies nog veel van leren...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo leuk die fichebak...stiekem jaloers op die mooie organisatie ....ga ik toch eens werk moeten van maken !

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat handig zeg! Waar kan je zo'n boekje kopen?

    BeantwoordenVerwijderen