vrijdag 31 oktober 2014

herfstvakantie - part 4

Vandaag was een dag van wasjes en plasjes. Verbazend om te zien hoeveel meer rommel er in huis rond slingert als de kids een weekje thuis zijn. Ik laat ze maar wat doen, want ik vind het toch wel belangrijk dat de boog af en toe wat minder gespannen is en dat ze hun batterijen weer kunnen opladen.

Ikzelf voel ook dat het ontzettend veel deugd gedaan heeft om eens een week niet van hot naar her te moeten/willen rennen. Ik heb een klein beetje tijd kunnen maken om te naaien, ik heb uren aan een stuk zitten lezen, er was tijd om bij te praten met een goede vriendin, ik probeerde enkele nieuwe receptjes uit om manlief na een lange werkdag culinair te verwennen, kortom: we hebben 200 % genoten!

Van de meeste naaiprojectjes kan ik hier voorlopig nog niets tonen (wie weet, lezen de 'bestemmelingen' hier wel mee), maar hier beloofde ik om wat meer uitleg te geven.

Dinsdagavond mocht zoonlief dus naar een slaapfeestje. Zijn beste vriend was een tijdje geleden jarig en zijn mama had beloofd dat hij in de herfstvakantie een mega-feestje kreeg! Hij mocht dinsdagavond enkele vriendjes uitnodigen voor een slaapfeestje en woensdagvoormiddag stond de cinema op het programma. Na de film hadden ze nog een hele namiddag dolle pret en na afloop bracht de mama-van-het-vriendje onze zonen naar hun voetbaltraining (toch wel wennen voor mij om 'zo lang' mijn jongste niet te horen of zien, maar dit terzijde).

Omdat het jongetje in kwestie al een hele tijd aan het sparen is om een uitbreiding van één of ander spelletje te kopen, kreeg hij het liefst centjes als kadootje. Omdat ik dus echt niet graag centjes in een saai envelopje afgeef als kado, maakte ik nog vlug een memobord om in zijn boysroom te hangen.

Ik nam een canvas van 40 cm op 40 cm en legde er een dikke laag fiberfill op. Daarover spande ik een stuk donkerblauw stevig katoen die ik achteraan vastmaakte met punaises. Nog wat rood lint en afwerken met enkele knoopjes en een geflockte naam.

Ik nam wat foto's van het maakproces...et voilà, hieronder dus een tutorial!

knip een stuk stof die aan elke zijde ongeveer 5 cm breder is dan de canvas
 
knip een stuk fiberfill op dezelfde grootte als de canvas
 
leg de stof met de goede zijde naar onder, daarop de fiberfill en daarop de canvas
 
vouw de zijkanten van de stof netjes rond de canvas en maak de stof vast met punaises
 
span een lintje rond de canvas in een patroon naar keuze
 
maak de lintjes achteraan de canvas vast met punaises (idem stof dus)
 
flock een naam of figuurtje naar keuze op de stof
 
naai knopen op de plaats waar de lintjes elkaar kruisen
 
het eindresultaat!



Lieve groet,

Victorine
 
 
 
 
 
 
 
 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten